Meestgestelde vragen
Taal: Nederlands
Wissel van taal:

Wegwijzer

Reizen met CoronaCheck

Je kunt jouw coronabewijs (Digitale Corona Certificaat, DCC) maken om te reizen met CoronaCheck. Lees hier meer over hoe je een Digitaal Corona Certificaat maakt.

Ga je op reis? Check dan eerst wijsopreis.nl om te zien welk coronabewijs je nodig hebt in het land dat je wil bezoeken. Vanaf 1 juli kun je je gratis laten testen wanneer je op reis gaat. Hiervoor vind je alle informatie op Reizen en vakantie.

Voor vragen kun je terecht bij het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ). Neem  contact op met het contactcenter van BZ. Dat is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Ik wil een testbewijs maken

Alleen testuitslagen van testlocaties die aangesloten zijn bij CoronaCheck kunnen worden omgezet in een coronabewijs.

Negatief getest bij de GGD

Het kan tot 30 uur duren alvorens de uitslag van een test beschikbaar is. Vanaf het moment dat de GGD de uitslag heeft (dat kun je zien via coronatest.nl) duurt het nog een aantal uur voordat de gegevens zijn op te halen in de CoronaCheck-app (of CoronaCheck website). Als je testuitslag al wel in coronatest.nl beschikbaar is, maar na 30 uur na testafname nog niet in de CoronaCheck-app én je komt echt in tijdnood vanwege een vliegreis, dan kun je naar de GGD balie gaan op Schiphol (tussen aankomsthal 3 en 4), waar je ter plekke een internationaal testbewijs (DCC) op papier kunt krijgen.

Testen voor toegang

Wil je gebruik maken van een coronabewijs voor toegang tot evenementen en locaties binnen Nederland? Hiervoor kun je terecht bij Testen voor Toegang. Op die website vind je ook alle relevante informatie en kun je een afspraak maken. Wanneer je naar een evenement of locatie gaat, waar een bewijs van een negatieve coronatest voor nodig is, geeft de organisatie je meestal ook informatie, bijvoorbeeld op het ticket, in een bevestigingsmail of op de website.

Testen voor je reis

Wil je gebruik maken van een coronabewijs om te reizen binnen Europa? Hiervoor kun je terecht bij testenvoorjereis.nl. Let op: ieder land bepaalt zelf de inreisregels. Check dus voor vertrek altijd wijsopreis.nl om nare verrassingen te voorkomen.

Ik heb geen ophaalcode gekregen

Deze ophaalcode bestaat uit een lange reeks van letters en cijfers (bv BRB-YYYYYYYYYY-Z2). Deze ontvang je van de testlocatie. In principe ontvang je de uitslag binnen een uur. Soms kan het wat langer duren. Als je deze niet hebt ontvangen kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • de testuitslag is nog niet binnen.
  • je email adres is niet correct of wellicht is de mail in uw spambox terechtgekomen.
  • er is een probleem bij de testlocatie in het doorgeven van de uitslag. Kijk op Testen voor Toegang of er storingen bekend zijn bij testlocaties.

Is dit niet de oplossing, neem dan contact op met de helpdesk van Testen voor Toegang via 088 777 08 09

Ik krijg geen verificatiecode via SMS of e-mail

De verificatiecode (per SMS of e-mail) moet normaliter binnen een minuut binnenkomen nadat je de ophaalcode hebt ingevoerd. Als je deze niet hebt ontvangen kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • In het geval je aanbieder de verificatiecode per email stuurt, controleer dan ook je spam-folder.
  • Heb je wellicht een buitenlands telefoonnummer doorgegeven? Het komt sporadisch voor dat SMS berichten naar buitenlandse nummers niet doorkomen.

Neem contact op met de helpdesk van Testen voor Toegang via 088 777 08 09

Ik wil een herstelbewijs maken

Een herstelbewijs is een bewijs dat je ooit positief getest bent op aanwezigheid van het Sars-Cov2 virus. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan worden vastgesteld: met een zelftest, een antigeen sneltest, een PCR-test of een serologische (bloed) test.

Let op: Een herstelbewijs wordt niet verstrekt op basis van een zelftest of een serologische test. In Europees verband is afgesproken dat een herstelbewijs alleen afgegeven mag worden op basis van een PCR-test en als de test niet korter dan 11 en niet langer dan 180 dagen geleden is afgenomen. Voor gebruik binnen Nederland (voor toegang tot evenementen etc.) wordt wel een herstelbewijs afgegeven op basis van een antigeen test.

CoronaCheck haalt de positieve testuitslagen op bij de GGD. In het GGD systeem zijn op dit moment alleen testuitslagen beschikbaar van testen die door de GGD zelf zijn afgenomen. Dit betreft zowel PCR-testen als antigeen testen. Binnen enkele weken worden ook de (positieve) testuitslagen opgenomen van testen die door andere testaanbieders zijn afgenomen.

Ik krijg wel een Nederlands herstelbewijs, maar geen internationaal herstelbewijs

Dit kan voorkomen in de situatie dat de GGD-test een antigeen / sneltest betrof. In dat geval kun je geen internationaal herstelbewijs krijgen, maar krijg je wel toegang tot evenementen binnen Nederland.

Ik ben positief getest maar krijg geen Nederlands of internationaal herstelbewijs

Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • je bent niet door de GGD getest. Er wordt aan gewerkt om binnen enkele weken ook de gegevens van andere testaanbieders te ontsluiten.
  • je bent korter dan 11 dagen geleden (positief) getest. In dit geval kun je je herstelbewijs al wel ophalen, maar deze is pas op de 12e dag na testafname geldig.
  • je bent langer dan 180 dagen geleden (positief) getest. In dit geval heb je geen recht op een herstelbewijs.
  • Als geen van bovenstaande situaties van toepassing is, en je bent wel positief getest door de GGD, dan kun je contact opnemen met de GGD op 0800-5090. Zij kunnen je helpen te achterhalen of er wellicht gegevens onjuist geregistreerd staan.

Staan je gegevens goed geregistreerd bij de GGD, maar niet goed in de CoronaCheck-app, waardoor je geen geldige QR code krijgt? Dit probleem is bij ons bekend en er wordt hard aan gewerkt om uit te zoeken waar de oorzaak ligt om het probleem op te kunnen lossen.

Als je echt binnen een paar dagen op reis gaat of een evenement wilt bezoeken, is het advies om een gratis testafspraak in te plannen. Voor een test om binnen Europa te kunnen reizen: testenvoorjereis.nl. Om toegang te krijgen tot een evenement in Nederland maak je een test afspraak via Testen voor Toegang.

Ik wil een vaccinatiebewijs maken

CoronaCheck haalt gegevens over vaccinaties op bij de systemen van het RIVM en de GGD. Ook andere zorgverleners zoals ziekenhuizen, huisartsen en andere zorgverleners die vaccineren, hebben je vaccinatiegegevens doorgegeven aan het RIVM. Dit doen zij alleen als je hier toestemming voor hebt gegeven. Vaccinatiegegevens ophalen in de app? Lees hier hoe je je vaccinatiegegevens kan ophalen.

Haal je volledige vaccinatie op

Om een Nederlandse QR-code te maken dien je volledig te zijn gevaccineerd. Zodra je vaccinatie goed is geregistreerd kun je een vaccinatiebewijs maken. Met ingang van zaterdag 10 juli zijn Nederlandse QR-codes op basis van een vaccinatie geldig vanaf 14 dagen na de laatste vaccinatie. Een internationale QR-code kan worden gemaakt na één vaccinatie.

Let op: een QR-code van 1 prik is niet in álle landen geldig. Controleer daarom het reisadvies op wijsopreis.nl.

Geen of onjuiste gegevens gevonden?

Mijn naam of geboortedatum klopt niet

Het kan zijn dat de vaccinatiegegevens niet goed zijn ingevoerd. Neem contact op met de zorgverlener die je heeft gevaccineerd om je gegevens te laten corrigeren.

Mijn vaccinatiedatum klopt niet / beide vaccinaties staan op één dag

Kijk op MijnRIVM - vaccinaties of je gegevens juist geregistreerd staan. Staan de gegevens hier niet juist neem dan contact op met de zorgverlener die je heeft gevaccineerd om je gegevens te laten corrigeren.

Let op: er is een bekend technisch probleem voor een beperkt aantal personen die bij de GGD zijn gevaccineerd waarin twee verschillende vaccinaties op dezelfde datum zijn gezet. Hierdoor toont het RIVM en de CoronaCheck-app maar 1 vaccinatie. Dit probleem wordt zo snel mogelijk verholpen, maar we kunnen nu nog niet inschatten wanneer dit zal zijn opgelost. Ga je al binnen een paar dagen op reis? Dan kun je je het beste laten testen. Zie testenvoorjereis.nl.

Ik heb geen BSN-nummer

Helaas is het niet mogelijk een coronabewijs te maken wanneer u geen BSN-nummer heeft. Wel kun je bij je vaccinatiezetter een vaccinatiebewijs aanvragen waarmee je kunt reizen (afhankelijk van het land waar je naartoe gaat).

Staat jouw vraag er niet tussen?

Kijk op de pagina van de Rijksoverheid: Coronabewijs: praktische problemen en oplossingen

Ben je in het buitenland gevaccineerd?

Op dit moment kun je helaas nog niet CoronaCheck gebruiken om een bewijs te maken van je vaccinatie. In sommige landen kun je ter plaatse een coronabewijs maken dat ook in Nederland geldig is. Op Coronabewijs: praktische problemen en oplossingen lees je hier meer over.

Ik wil een papieren coronabewijs maken

Geen smartphone, liever een papieren coronabewijs of wil je een coronabewijs voor je kinderen maken? Of vind je het prettig om naast je CoronaCheck-app ook een papieren coronabewijs mee te nemen? Dat kan. Een papieren coronabewijs maak je op www.coronacheck.nl/print.

Ik kan niet inloggen met DigiD

Ik heb geen DigiD

Om je vaccinatiegegevens in te laden in CoronaCheck heb je een geldige DigiD nodig. Die kun je via deze link aanvragen. De aanvraag van een nieuwe DigiD duurt enkele werkdagen.

Je kan inloggen op DigiD via de app (download hier de DigiD app) of de DigiD website met sms-controle. Over het instellen van een sms-controle lees je hier meer.

Meer informatie over DigiD: neem gerust contact op met de Helpdesk op 088 123 65 55 (op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur en in het weekend van 12:00-22:00).

Wil je geen DigiD of heb je geen digitale middelen, neem dan telefonisch contact op met de CoronaCheck helpdesk.

Foutmelding DigiD / Technische storing

Bij sommige mensen lukt het inloggen met DigiD niet. Mogelijk werkt een van de volgende oplossingen voor je:

  • Sluit alle openstaande browser van DigiD handmatig, sluit de CoronaCheck-app af en probeer daarna opnieuw in te loggen via CoronaCheck;
  • Soms is het nodig het om je browser cache handmatig te verwijderen en daarna opnieuw in te loggen via CoronaCheck;
  • In sommige gevallen werkt het om je internetverbinding te wisselen. Zet bijvoorbeeld Wi-Fi uit en aan en probeer het dan nog eens;
  • Soms werkt het om de telefoon te herstarten en dan opnieuw te proberen;
  • Tenslotte kan het werken om DigiD op een ander apparaat te gebruiken.

Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op de helpdesk van DigiD op 088 123 65 55 (op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur en in het weekend van 12:00-22:00).