Meestgestelde vragen
Taal: Nederlands
Wissel van taal:

Wegwijzer

Er zijn ondertussen meer dan 6,5 miljoen app–gebruikers van de CoronaCheck-app. Sinds de lancering hebben die al meer dan 12,5 miljoen coronabewijzen (vaccinatiebewijs, testbewijs of herstelbewijs) gedownload via de CoronaCheck-app of CoronaCheck.nl. Toch zijn er ook mensen die problemen hebben met het aanmaken van hun coronabewijs. Lukt het niet om een bewijs te maken in CoronaCheck? Lees hier wat je kunt doen.

Ik wil een vaccinatiebewijs maken

Algemeen over vaccinatiebewijs

CoronaCheck haalt gegevens over vaccinaties op bij de systemen van het RIVM en de GGD. Ook andere vaccinatiezetters, zoals ziekenhuizen, huisartsen en andere zorgverleners, hebben je vaccinatiegegevens doorgegeven aan het RIVM. Dit doen zij alleen als je hier toestemming voor hebt gegeven. Vaccinatiegegevens kan je ophalen in de app. Lees hier hoe je je vaccinatiegegevens kan ophalen.

Om een Nederlandse QR-code te maken dien je volledig te zijn gevaccineerd. Je bent volledig gevaccineerd vanaf 14 dagen na de laatste vaccinatie. Zodra je vaccinatie goed is geregistreerd kun je een vaccinatiebewijs maken. Een internationale QR-code kan worden gemaakt na één vaccinatie.

Let op: een QR-code van 1 prik is niet in álle landen geldig. Controleer daarom het reisadvies op Wijs op Reis. Meer informatie over vaccinatiebewijzen vind je op Vaccinatiebewijs regelen als coronabewijs.

Geen vaccinatiegegevens gevonden

Het kan tot 72 uur duren voor de vaccinatiegegevens beschikbaar zijn. Worden er daarna nog steeds geen gegevens gevonden? Dan kan het zijn dat de vaccinatiegegevens niet goed zijn geregistreerd.

Je vaccinatiegegevens worden via DigiD gezocht op basis van de persoonsgegevens die ook in je paspoort staan; bsn-nummer, naam en geboortedatum. Bij je vaccinatie moeten exact diezelfde gegevens staan. Komt dit niet volledig overeen, zoals bijvoorbeeld een dubbele punt, een ç of een é, dan kunnen de gegevens niet worden gevonden. Ook zijn er mensen met een onbekende geboortedatum in DigiD; dan staat er daar 00 of xx als geboortedatum.

Neem contact op met de zorgverlener die je heeft gevaccineerd wanneer er geen vaccinatiegegevens gevonden kunnen worden. Ben je bij de GGD gevaccineerd dan kun je bellen met hun backoffice op 0800-5090 om de gegevens te laten controleren. Ben je gevaccineerd door je huisarts, ziekenhuis of zorginstelling? Neem dan contact met hen op. Zij kunnen een coronabewijs voor je maken met de juiste gegevens.

Duurt dat voor jou te lang? Dan kun je altijd gratis een testafspraak boeken zodat je een testbewijs kan maken. Bijvoorbeeld als je binnen een paar dagen op reis gaat of een evenement wilt bezoeken. Voor reizen binnen Europa: Testen voor je reis. Om toegang te krijgen tot een evenement: Testen voor Toegang.

Mijn vaccinatiegegevens kloppen niet

Kloppen er gegevens van je vaccinatie niet? Neem dan contact op met de zorgverlener die je heeft gevaccineerd. Ben je bij de GGD gevaccineerd dan kun je bellen met hun backoffice op 0800-5090 om de gegevens te laten corrigeren.

Ben je gevaccineerd door je huisarts, ziekenhuis of zorginstelling? Neem dan contact met hen op. Zij kunnen een coronabewijs voor je maken met de juiste gegevens.

Duurt dat voor jou te lang? Dan kun je altijd gratis een testafspraak boeken zodat je een testbewijs kan maken. Bijvoorbeeld als je binnen een paar dagen op reis gaat of een evenement wilt bezoeken.

Voor reizen binnen Europa: Testen voor je reis. Om toegang te krijgen tot een evenement: Testen voor Toegang.

De app kan geen bewijs maken

Worden er wel gegevens over je vaccinatie gevonden, maar zegt CoronaCheck dat er geen bewijs gemaakt kan worden? Dit kan het geval zijn wanneer er een fout zit in je vaccinatiegegevens, bijvoorbeeld als de vaccinatiedatum of het merk van het vaccin niet klopt. Dan kan er geen koppeling gemaakt worden en kan CoronaCheck geen vaccinatiebewijs maken.

Neem dan contact op met de zorgverlener die je heeft gevaccineerd. Ben je bij de GGD gevaccineerd dan kun je bellen met hun backoffice op 0800-5090 om de gegevens te laten corrigeren. Ben je gevaccineerd door je huisarts, ziekenhuis of zorginstelling? Neem dan contact met hen op. Zij kunnen een coronabewijs voor je maken met de juiste gegevens.

Duurt dat voor jou te lang? Dan kun je altijd gratis een testafspraak boeken zodat je een testbewijs kan maken. Bijvoorbeeld als je binnen een paar dagen op reis gaat of een evenement wilt bezoeken.

Voor reizen binnen Europa: Testen voor je reis. Om toegang te krijgen tot een evenement: Testen voor Toegang.

Ben je in het buitenland gevaccineerd?

Kijk op Vaccinatiebewijs na vaccinatie in het buitenland. Daar vind je altijd de laatste informatie.

Ik wil een herstelbewijs maken

Een herstelbewijs is een bewijs dat je ooit positief getest bent op aanwezigheid van het Sars-Cov2 virus door de GGD.

Let op: Een herstelbewijs wordt niet verstrekt op basis van een zelftest of een serologische test. In Europees verband is afgesproken dat een herstelbewijs alleen afgegeven mag worden op basis van een PCR-test en als de test niet korter dan 11 en niet langer dan 180 dagen geleden is afgenomen. Voor gebruik binnen Nederland (bijvoorbeeld voor toegang tot evenementen) wordt een herstelbewijs ook afgegeven op basis van een antigeen test.

CoronaCheck haalt de positieve testuitslagen op bij de GGD. In het GGD systeem zijn op dit moment alleen testuitslagen beschikbaar van testen die door de GGD zelf zijn afgenomen. Dit betreft zowel PCR-testen als antigeen testen. Binnen enkele weken worden ook de (positieve) testuitslagen opgenomen van testen die door andere testaanbieders zijn afgenomen.

Meer informatie over herstelbewijzen vind je op Herstelbewijs regelen als coronabewijs.

Geen gegevens gevonden

Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Je bent niet door de GGD getest. Er wordt aan gewerkt om binnen enkele weken ook de gegevens van andere testaanbieders te laten zien.
  • Je bent korter dan 11 dagen geleden (positief) getest. In dit geval kun je je herstelbewijs al wel ophalen, maar deze is pas op de 12e dag na testafname geldig.
  • Je bent langer dan 180 dagen geleden (positief) getest. In dit geval heb je geen recht op een herstelbewijs.

Als geen van bovenstaande situaties van toepassing is, en je bent wel positief getest door de GGD, dan kun je contact opnemen met de GGD op 0800-5090. Zij kunnen je helpen te achterhalen of er wellicht gegevens onjuist geregistreerd staan.

Als je echt binnen een paar dagen op reis gaat of een evenement wilt bezoeken, is het advies om een gratis testafspraak in te plannen zodat je een testbewijs kan maken.

Voor een test om binnen Europa te kunnen reizen: Testen voor je reis. Om toegang te krijgen tot een evenement in Nederland maak je een test afspraak via: Testen voor Toegang.

Onjuiste gegevens gevonden

Kloppen de opgehaalde gegevens van je positieve testuitslag niet, bijvoorbeeld je type test, tijd of datum? Neem dan contact op met de backoffice van de GGD op 0800-5090. Zij kunnen je gegevens controleren.

Let op: Indien je positief bent getest met een antigeen of sneltest bij de GGD, dan krijg je alleen een Nederlands herstelbewijs, geen internationaal bewijs. Ben je met een PCR-test getest, dan ontvang je beide herstelbewijzen.

De app kan geen bewijs maken

Worden er wel gegevens over jouw herstel gevonden, maar zegt CoronaCheck dat er geen bewijs gemaakt kan worden? Het kan zijn dat jouw testuitslag meer dan 180 dagen oud is. Dan is het niet meer mogelijk om een herstelbewijs te maken.

Ben je korter dan 180 dagen geleden getest? Dan kan het zijn dat er een fout zit in de testgegevens. Neem dan contact op met de zorgverlener waar je bent getest. Ben je bij de GGD getest dan kun je bellen met hun backoffice op 0800-5090 om de gegevens te laten corrigeren.

Duurt dat voor jou te lang? Dan kun je altijd gratis een testafspraak boeken om een testbewijs te maken. Bijvoorbeeld als je binnen een paar dagen op reis gaat of een evenement wilt bezoeken.

Voor reizen binnen Europa: Testen voor je reis. Om toegang te krijgen tot een evenement: Testen voor Toegang.

Ik wil een testbewijs maken

Alleen testuitslagen van testlocaties die aangesloten zijn bij CoronaCheck kunnen worden omgezet in een coronabewijs. Meer informatie over testbewijzen vind je op Testbewijs regelen als coronabewijs voor uw reis.

Negatief getest bij de GGD

Het kan tot 30 uur duren alvorens de uitslag van een test beschikbaar is. Vanaf het moment dat de GGD de uitslag heeft (dat kun je zien via coronatest.nl) duurt het nog een aantal uur voordat de gegevens zijn op te halen in de CoronaCheck-app (of CoronaCheck website). Als je testuitslag al wel in coronatest.nl beschikbaar is, maar na 30 uur na testafname nog niet in de CoronaCheck-app, neem dan contact op met de GGD op 0800-5090.

Testen voor toegang

Wil je gebruik maken van een coronabewijs voor toegang tot evenementen en locaties binnen Nederland? Hiervoor kun je terecht bij Testen voor Toegang (088 777 08 09). Hier vind je ook alle relevante informatie en kun je een afspraak maken. Wanneer je naar een evenement of locatie gaat, waar een bewijs van een negatieve coronatest voor nodig is, geeft de organisatie je meestal ook informatie, bijvoorbeeld op het ticket, in een bevestigingsmail of op de website.

Testen voor je reis

Wil je gebruik maken van een coronabewijs om te reizen binnen Europa? Hiervoor kun je terecht bij Testen voor je reis. Let op: ieder land bepaalt zelf de inreisregels. Check dus voor vertrek altijd Wijs op Reis om nare verrassingen te voorkomen.

Ik heb geen ophaalcode gekregen

Deze ophaalcode bestaat uit een lange reeks van letters en cijfers (bv BRB-YYYYYYYYYY-Z2). Deze ontvang je van de testlocatie. De uitslag van een antigeentest ontvang je binnen drie uur, de uitslag van een pcr-test kan tot 24 uur duren. Soms kan het wat langer duren. Als je deze niet hebt ontvangen kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • Jouw test moet nog verwerkt worden.
  • Je email adres is niet correct of wellicht is de mail in uw spambox terechtgekomen.
  • Er is een probleem bij de testlocatie in het doorgeven van de uitslag. Kijk op Testen voor Toegang of er storingen bekend zijn bij testlocaties.

Neem contact op met de helpdesk van Testen voor Toegang via 088 777 08 09 of met de helpdesk van Testen voor je Reis op 088 777 08 10.

Ik krijg geen verificatiecode via SMS of e-mail

De verificatiecode (per SMS of e-mail) moet normaliter binnen een minuut binnenkomen nadat je de ophaalcode hebt ingevoerd. Als je deze niet hebt ontvangen kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • In het geval je aanbieder de verificatiecode per email stuurt, controleer dan ook je spam-folder.
  • Heb je wellicht een buitenlands telefoonnummer doorgegeven? Het komt sporadisch voor dat SMS berichten naar buitenlandse nummers niet doorkomen.

Neem contact op met de helpdesk van Testen voor Toegang via 088 777 08 09 of met de helpdesk van Testen voor je Reis op 088 777 08 10.

De gevonden gegevens kloppen niet

Ben je bij de GGD getest dan kun je bellen met hun backoffice op 0800-5090 om de gegevens te laten corrigeren.

Ben je via Testen voor Toegang of via Testen voor je Reis getest? Neem contact op met de helpdesk van Testen voor Toegang via 088 777 08 09 of met de helpdesk van Testen voor je Reis op 088 777 08 10.

De app kan geen bewijs maken

Zegt de app dat er geen bewijs gemaakt kan worden? Mogelijk klopt er dan iets niet in de gegevens over jouw testuitslag. Neem contact op met de zorgverlener waar jij bent getest. Zij kunnen de gegevens controleren en corrigeren.

Ben je bij de GGD getest dan kun je bellen met hun backoffice op 0800-5090 om de gegevens te laten corrigeren.

Ben je via Testen voor Toegang of via Testen voor je Reis getest? Neem contact op met de helpdesk van Testen voor Toegang via 088 777 08 09 of met de helpdesk van Testen voor je Reis op 088 777 08 10.

Ik wil een papieren coronabewijs maken

Geen smartphone, liever een papieren coronabewijs of wil je een coronabewijs voor je kinderen maken? Of vind je het prettig om naast je CoronaCheck-app ook een papieren coronabewijs mee te nemen? Dat kan. Een papieren coronabewijs maak je op www.coronacheck.nl/print.

Ik kan niet inloggen met DigiD

Ik heb geen DigiD

Om je vaccinatiegegevens in te laden in CoronaCheck heb je een geldige DigiD nodig. Die kun je via deze link aanvragen. De aanvraag van een nieuwe DigiD duurt enkele werkdagen.

Je kan inloggen op DigiD via de app (download hier de DigiD app) of de DigiD website met sms-controle. Over het instellen van een sms-controle lees je hier meer.

Meer informatie over DigiD: neem gerust contact op met de Helpdesk op 088 123 65 55 (op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur en in het weekend van 12:00-22:00).

Wil je geen DigiD of heb je geen digitale middelen, neem dan telefonisch contact op met de CoronaCheck helpdesk.

Foutmelding DigiD / Technische storing

Heb je al DigiD en lukt het je niet om hier een coronabewijs mee op te halen? Bij sommige mensen lukt het inloggen met DigiD helaas niet. Je kunt een aantal stappen ondernemen:

  • Sluit alle openstaande browsers van DigiD handmatig (*.coronacheck.nl, *.overheid.nl en *.digid.nl) en sluit de CoronaCheck-app af;
  • Update de CoronaCheck-app en de DigiD-app (indien in gebruik) naar de laatste versies;
  • Soms is het nodig het om je browser cache en cookies handmatig te verwijderen en daarna opnieuw in te loggen via CoronaCheck;
  • In sommige gevallen werkt het om je internetverbinding te wisselen. Zet bijvoorbeeld wi-fi uit en aan en probeer het dan nog eens;
  • Gebruik een ondersteunde browser, zoals Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge en stel een andere standaard browser in;
  • Controleer of je browser cookies accepteert. Na het ophalen van de gegevens kun je dit weer uitzetten;
  • Soms werkt het om de telefoon te herstarten en dan opnieuw te proberen;
  • Tenslotte kan het werken om DigiD op een ander apparaat te gebruiken.

Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op de helpdesk via 0800-1421 of via helpdesk@coronacheck.nl.

Ik heb geen BSN-nummer

Alle informatie over het krijgen van een vaccinatiebewijs wanneer je geen BSN-nummer hebt kun je vinden op de pagina Problemen met digitale middelen en andere vragen over coronabewijzen.

Vragen over reizen?

Ga je binnenkort op reis? Check voor vertrek altijd de geldende inreisregels van je bestemming op Wijs op Reis. Je kunt nu gratis je testafspraak maken op Testen voor je reis.

Voor overige vragen kun je terecht bij het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ). Neem contact op met het contactcenter van BZ. Dat is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.